Την ανάγκη συνεννόησης στην κατεύθυνση διαμόρφωσης ενός Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου, με τρεις κατευθύνσεις, μια για το δημοσιονομικό και τη διαχείριση του χρέους, μια για την παιδεία και μία για την ανάπτυξη, τόνισε ο Τομεάρχης Ανάπτυξης της Ν.Δ. και πρώην Υπουργός κ. Κώστας Σκρέκας σε ομιλία του στο ΕΒΕΑ, στο πλαίσιο της εκδήλωσης Επιμελώς Επιχειρείν 2015 την Τρίτη 19/5. Ο κ. Σκρέκας τόνισε πως δεν μπορεί να κρίνεται η τύχη της χώρας και των Ελλήνων κάθε τρίμηνο λόγω της αδράνειας της παρούσας κυβέρνησης και της δραματικής επιδείνωσης στην οικονομία που αυτή έχει φέρει.
Ο κ. Κ. Σκρέκας αναφέρθηκε στο έργο της προηγούμενης Κυβέρνησης, στα σταθερά και σημαντικά βήματα που έγιναν προς την έξοδο της χώρας μας από την κρίση. Τόνισε επίσης το πέρασμα στης οικονομίας από ύφεση 7,3% το 2012 όταν ανέλαβε η Νέα Δημοκρατία την διακυβέρνηση της χώρας σε ανάκαμψη 0,8% όταν μετά από μόλις δυόμιση χρόνια την παρέδωσε στους Σύριζα-ΑΝΕΛ. Σημείωσε επίσης, ότι παρόλες τις εκτιμήσεις των διεθνών οργανισμών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ανάπτυξη 2,9% το 2015 και 3,6% το 2016, η ύφεση χτυπάει ξανά την πόρτα της Ελλάδας, εξαιτίας της αδράνειας και της αδυναμίας της παρούσας κυβέρνησης.
Σε ό,τι αφορά στα θετικά σημάδια ανάκαμψης και εξόδου από την κρίση που είχαν αρχίσει ξεκάθαρα να φαίνονται το 2014, κυρίως στους ανθρώπους της αγοράς ανέφερε:
«Αυτό δεν έγινε πράξη με ένα μαγικό ραβδί. Σχεδιάστηκε μια στρατηγική η οποία υλοποιήθηκε με επιτυχία και στηρίχθηκε σε 5 πυλώνες:
α. Δημοσιονομική προσαρμογή
β. Αποκατάσταση ασφάλειας και κλίματος εμπιστοσύνης στις αγορές και στους πολίτες
γ. Μεγιστοποίηση της απορροφητικότητας και αξιοποίηση του ΕΣΠΑ
δ. Δημιουργία και αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων και ΣΔΙΤ
ε. Βελτίωση ανταγωνιστικότητας μέσα από μεταρρυθμίσεις και άρση γραφειοκρατικών εμποδίων για διευκόλυνση της ανταγωνιστικότητας
«Η προηγούμενη κυβέρνηση» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κ. Σκρέκας «προσπάθησε και πέτυχε να καταστήσει την Ελλάδα σε διεθνή πόλο επενδύσεων αξιοποιώντας τα μεγάλα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα»…. «Ως υπεύθυνο πολιτικό σύστημα» υπογράμμισε ο κ. Κ. Σκρέκας « πρέπει να έχουμε ένα βασικό στόχο: τη μακρόχρονη βιώσιμη ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας προς όφελος όλου του ελληνικού λαού. Η στρατηγική όλων μας πρέπει να αποσκοπεί στη θεμελίωση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου, το οποίο δεν θα βασίζεται στην κρατικοδίαιτη ανάπτυξη, αλλά αντίθετα θα αξιοποιεί τις μεγάλες δυνατότητες του τόπου μας. Με αυτόν τον τρόπο θα καταπολεμήσουμε αποτελεσματικά και τη μεγάλη μάστιγα της ανεργίας, η οποία είναι το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα της Ελληνικής Κοινωνίας»
«Κυρίες Και Κύριοι,
Αγαπητοί Φίλοι,
Μετά το 2009 η Ελλάδα δοκιμάστηκε σκληρά από τα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης. Η ελληνική οικονομία εισήλθε σε περίοδο παρατεταμένης ύφεσης, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της ανεργίας και τη μείωση του εθνικού μας εισοδήματος. Τον Ιούνιο του 2012, όταν σχηματίστηκε η προηγούμενη κυβέρνηση με πρωθυπουργό τον Αντώνη Σαμαρά, η κρίση βρισκόταν στο αποκορύφωμά της. Η ύφεση είχε εκτιναχθεί στο 7,3% και το έλλειμμα ανερχόταν στο 6,4% του ΑΕΠ. Και τότε να θυμίσω Ακόμα και η παραμονή της Ελλάδας στην ευρωζώνη είχε τεθεί σε αμφισβήτηση.
Τα δυόμισι χρόνια που ακολούθησαν έγιναν πολλά και σημαντικά βήματα για την έξοδο της χώρας από την κρίση με βασικό πυλώνα την εξυγίανση στα δημόσια οικονομικά, περνώντας από τα χρόνια ελλείμματα στα πρωτογενή πλεονάσματα. Από την άλλη για πρώτη φορά μετά από χρόνια το 2014 το ελληνικό ΑΕΠ αυξήθηκε και οι προοπτικές ήταν ακόμα πιο ευοίωνες για το μέλλον. Να θυμίσω ότι όλες οι εκτιμήσεις διεθνών οίκων αλλά ακόμη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προέβλεπε αύξηση του ΑΕΠ μας κατά 2,9% το 2015 και κατά 3,7% το 2016.
Το ερώτημα είναι πως επιτεύχθηκαν όλα τα προηγούμενα.
Σχεδιάστηκε μια στρατηγική η οποία υλοποιήθηκε με επιτυχία και στηρίχθηκε σε 5 πυλώνες:
α. Δημοσιονομική προσαρμογή
β. Αποκατάσταση ασφάλειας και κλίματος εμπιστοσύνης στις αγορές και στους πολίτες
γ. Μεγιστοποίηση της απορροφητικότητας και αξιοποίηση του ΕΣΠΑ
δ. Δημιουργία και αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων και ΣΔΙΤ
ε. Βελτίωση ανταγωνιστικότητας μέσα από μεταρρυθμίσεις και άρση γραφειοκρατικών εμποδίων για διευκόλυνση της ανταγωνιστικότητας
Έτσι δώσαμε έμφαση στις μεταρρυθμίσεις που αφορούσαν την απελευθέρωση των αγορών για να διευκολύνουμε την επιχειρηματικότητα, συμπεριλαμβανομένης της νεανικής επιχειρηματικότητας, και για να αυξήσουμε την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Μειώναμε συνέχεια τα διοικητικά εμπόδια, τα οποία δυσχέραιναν την επενδυτική δραστηριότητα. Σας παραθέτω ως παράδειγμα μία από τις πρώτες υπουργικές αποφάσεις που ως νέος Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας εξέδωσα τον Νοέμβριο του 2014 συνεχίζοντας το έργο των προκατόχων μου και που μ’ αυτή καταργήσαμε την υποχρέωση έκδοσης άδειας λειτουργίας για 103 οικονομικούς τομείς, οι οποίοι αντιστοιχούν σε 897 διαφορετικά επαγγέλματα. Πέρα από την πρακτική σημασία, η νέα ρύθμιση είχε και έναν μεγάλο συμβολισμό: συμβόλιζε την αποφασιστικότητά μας να μειώσουμε τη γραφειοκρατία. Εκείνο που πάνω απ’ όλα προσπαθήσαμε να καταπολεμήσουμε είναι η στρεβλή αντίληψη, η οποία επικρατούσε στη χώρα μας, ότι επιχειρηματικότητα και κοινωνία είναι δύο έννοιες αντικρουόμενες.
Η διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας όμως είναι άμεσα συνυφασμένη και με την ενίσχυση της καινοτομίας. Η ανάπτυξη των νεοφυών επιχειρήσεων (startups) στην Ελλάδα αποτελεί σαφή ένδειξη για τη ραγδαία βελτίωση του οικονομικού κλίματος, την οποία είχαμε επιτύχει. Το 2010 οι επενδύσεις σε νεοφυείς επιχειρήσεις ήταν μόλις 500.000 ευρώ. Μέσα σε μόλις τρία χρόνια αυξήθηκαν κατά 84 φορές, φθάνοντας τα 42 εκατομμύρια ευρώ.
Βασικός μοχλός για την επίτευξη των αναπτυξιακών μας στόχων ήταν το ΕΣΠΑ. Τα τελευταία δυόμισι χρόνια είχαμε πετύχει κατακόρυφη αύξηση της απορρόφησης των κοινοτικών πόρων: από 41,3% τον Ιούνιο του 2012 ανεβήκαμε στο σε 88% στο τέλος του 2014. Έως το τέλος του 2015 θα είχαμε πετύχει την πλήρη απορρόφηση του συνολικού προϋπολογισμού. Ούτε ένα ευρώ δεν αφήναμε να πάει χαμένο.
Γνωρίζετε βέβαια ότι πλέον έχουμε μπει, ή μάλλον έπρεπε να έχουμε μπει στην εφαρμογή του νέου ΕΣΠΑ για την προγραμματική περίοδο 2014-2020, με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 26 δισεκατομμύρια ευρώ. Προκειμένου να δώσουμε άμεσα τη μεγαλύτερη δυνατή ώθηση στην οικονομία, το νέο ΕΣΠΑ έχει εμπροσθοβαρή σχεδιασμό. Περίπου 700 έργα συνολικού προϋπολογισμού πάνω από 4 δισεκατομμυρίων ευρώ θα μπορούσαν να ξεκινήσουν άμεσα. Επιπλέον, έχουν ήδη ξεκινήσει δράσεις για την απασχόληση ύψους 700 εκατομμυρίων ευρώ. Έως το τέλος του 2015, από το παλιό και από το νέο ΕΣΠΑ θα υπάρχουν διαθέσιμα στην ελληνική οικονομία 12 δισεκατομμύρια ευρώ.
Με όλους αυτούς τους τρόπους η προηγούμενη κυβέρνηση προσπάθησε και πέτυχε να καταστήσει την Ελλάδα σε διεθνή πόλο επενδύσεων αξιοποιώντας τα μεγάλα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Λόγω της γεωγραφικής της θέσης, η χώρα μας είναι η πύλη εισόδου και εξόδου της Ευρώπης προς τη Μέση Ανατολή και τη βόρεια Αφρική.
Για πρώτη φόρα υπήρξε μια ολιστική προσέγγιση που περιλάμβανε τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου από την Πάτρα έως τα σύνορα, αλλά και των υπόλοιπων συγκοινωνιακών υποδομών, που βλέπει τη συμπληρωματικότητα των μεταφορικών μέσων και αναγνωρίζει τη γεωστρατηγική σημασία της ανάπτυξης Λιμανιών και Αεροδρομίων. Λιμάνια και αεροδρόμια πλήρως συνδεδεμένα με το υπόλοιπο συγκοινωνιακό δίκτυο, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα σύγχρονο οικοσύστημα μεταφορών και logistics, ένα σύστημα ικανό να λειτουργήσει και να αποδώσει.
Μέσα από την προσέγγιση αυτή, επιτέλους, το μεγαλύτερο εμπορευματικό Λιμάνι της χώρας, αυτό του Ικονίου, απέκτησε σιδηροδρομική σύνδεση. Τα εμπορεύματα μπορούν να φτάνουν στο Λιμάνι του Πειραιά και στη συνέχεια να προωθούνται στην Κεντρική Ευρώπη μέσω σιδηροδρόμου, πετυχαίνοντας οικονομίες κλίμακας. Με αυτό το έργο – σταθμό διαμορφώθηκε στη χώρα μας για πρώτη φορά και το κατάλληλο περιβάλλον για τη σύσταση και λειτουργία ενός ολοκληρωμένου εμπορευματικού κέντρου, με δυνατότητα να φιλοξενήσει υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, όπως για παράδειγμα συναρμολόγησης και ανασυκευασίας προϊόντων που εισάγονται από την ΑΣΙΑ ή άλλες τρίτες χώρες και στη συνέχεια προωθούνται στην υπόλοιπη Ευρώπη, και άρα να δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας. Και βέβαια, η προσπάθεια αυτή συμπληρώθηκε από τη διαμόρφωση του σχετικού νομικού πλαισίου για την ανάπτυξη των Logistics που αποτελεί την απάντηση σε χρόνια αιτήματα της αγοράς και τονώνει την ιδιωτική πρωτοβουλία στον κλάδο.
Η Ελλάδα παρέχει σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες αλλά επιβάλλεται ή ύπαρξη ενός σταθερού και ξεκάθαρου πλαισίου, το οποίο επιτρέπει στους ξένους επενδυτές να δραστηριοποιηθούν με ασφάλεια στη χώρα μας. Και ήδη είχαμε τα πρώτα αποτελέσματα, τις πρώτες χειροπιαστές αποδείξεις ότι η διεθνής επιχειρηματική κοινότητα είχε πεισθεί για την επιτυχία των προσπαθειών μας. Μετά από πέντε χρόνια συνεχούς μείωσης, το 2013 ήταν το πρώτο έτος κατά το οποίο αυξήθηκαν οι ξένες άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα. Οι συνολικές ακαθάριστες εισροές στην Ελλάδα το 2013 ανήλθαν σε 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ, σε σύγκριση με μόλις 2 δισεκατομμύρια ευρώ το 2012. Μέσα σε μόλις ένα έτος είχαμε αύξηση 60% στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων.
Και επειδή όπως γνωρίζεται οι περισσότεροι Οι επενδύσεις σε υποδομές ενισχύουν ταυτόχρονα τόσο τη βραχυχρόνια ζήτηση όσο και την ανάπτυξη χρησιμοποιήσαμε και ένα άλλο εργαλείο για να τονώσουμε τις επενδύσεις. Τα έργα ΣΔΙΤ.
Μέσα στο 2014, επιτεύχθηκε η ανάκαμψη της Ελλάδας στη διεθνή αγορά με έργα ΣΔΙΤ. Υπογράφηκαν 7 συμβάσεις, αξίας 465 εκ ευρώ, φέρνοντας τη χώρα μας 3η στην κατάταξη Ευρωπαϊκών χωρών, τόσο ανά πλήθος συμβάσεων, όσο και σε όρους αξίας συμβάσεων ΣΔΙΤ ως προς το ΑΕΠ της κάθε χώρας. Δεν μπορώ να μην αναφέρω τα λόγια του κατά τα άλλα απόλυτα συμπαθή νυν υπουργού οικονομίας ο οποίος προεκλογικά με σθεναρότητα κατηγορούσε ως θλιβερό επίτευγμα την διεθνή διάκριση της χώρας μας σε έργα ΣΔΙΤ. Ευτυχώς μετεκλογικά βλέπω ότι έχει εκλογικευτεί και συνεχώς αναφέρει ότι η προσπάθεια ανάπτυξης της χώρας μας θα έρθει μέσα από συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Υπάρχει ένα βασικό όφελος για το δημόσιο από τις ΣΔΙΤ: η δυνατότητα υλοποίησης περισσότερων επενδύσεων με λιγότερους δημόσιους πόρους σε μια περίοδο που το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων στην Ελλάδα αλλά και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες συρρικνώνεται.
Δεν πρέπει όμως να ξεχνούμε ότι οι επενδύσεις χρειάζονται και ρευστότητα. Στη διετία που μας πέρασε καταβάλαμε συστηματική προσπάθεια και καταφέραμε να ιδρύσουμε το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο, με στόχο να συμβάλλει στην ενίσχυση της ρευστότητας των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και με συνεργασίες όπως αυτές με τη Γερμανική Επενδυτική Τράπεζα (KfW), την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Ίδρυμα Ωνάση. Το Δεκέμβρη του 2014 ξεκίνησε η λειτουργία του 1ο υποταμείου, με την υπογραφή της συμφωνίας για τους όρους χορήγησης των πρώτων δανείων συνολικού ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ η προοπτική είναι για ρευστότητα 600-700 εκ ευρώ τα επόμενα χρόνια. Επίσης το πρόγραμμα «ΤΕΠΙΧ» απέδωσε καρπούς.
Συνεχίσαμε την προσπάθειά μας για επιπλέον πόρους και επεξεργαστήκαμε λίστα έργων και δράσεων για το πακέτο Juncker. Από το πακέτο αυτό η Ελλάδα, για ώριμες πρωτοβουλίες και εμπεριστατωμένα επιχειρηματικά σχέδια μπορεί να αντλήσει μέχρι και 3 δις ευρώ εντός του 2015 και εδώ είναι το σημείο που ο επιχειρηματικός κόσμος, η βιομηχανία χρειάζεται να αδράξει την ευκαιρία και να ανταποκριθεί στο κάλεσμα. Και βέβαια δεν πρέπει να ξεχάσω να αναφέρω το αίτημα που είχαμε απευθύνει τον Αύγουστο του 2014 στην Ευρωπαϊκή αναπτυξιακή τράπεζα EBRD και τις συναντήσεις στις οποίες συμμετείχα ως υπουργός ανάπτυξης το Νοέμβριο του 2014 κατά τις οποίες οριστικοποιήθηκε η πρόθεση της EBRD να χρηματοδοτήσει την Ελληνική οικονομία με τουλάχιστον 3 δις ευρώ τα αμέσως επόμενα χρόνια, μια πρωτοβουλία που ευτυχώς συνεχίστηκε από την νέα κυβέρνηση και δεν εγκαταλήφθηκε ούτε πάγωσε όπως πολλές άλλες.
Η Ελλάδα έχασε μια μοναδική ευκαιρία το 2015 να αποτελέσει μία χρονιά ορόσημο. Το 2015 θα ήταν σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις και όλες τις εκτιμήσεις ένα έτος ολικής επαναφοράς της χώρας μας στην ανάπτυξη.
Δυστυχώς οι έκτακτές εκλογές και οι επιλογές της νέας κυβέρνησης ανέκοψαν αυτή την πορεία που θα οδηγούσε γοργά τη χώρα και τους Έλληνες έξω από την κρίση, και τώρα τα πλεονάσματα γίνονται ξανά ελλείματα και η ανάπτυξη ύφεση.
Για παράδειγμα η μη ενεργοποίηση του νέου ΕΣΠΑ λόγω καθυστέρησης στη δρομολόγηση διαδικασιών και έκδοση διοικητικών πράξεων, που αφορούν στην ομαλή εκκίνηση και ορθολογική διαχείριση του ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014-2020 εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για απώλεια κοινοτικών πόρων. Και δεν είναι μόνο αυτό. Το πάγωμα της ροής κεφαλαίων στην αγορά έχει φρενάρει ακόμη και τα έργα υπό κατασκευή, παγώνοντας την ανάπτυξη, αυξάνοντας την ανεργία και στερώντας έσοδα από τα ταμεία του κράτους, έσοδα που καλείται η παρούσα κυβέρνηση να βρει από επιπλέον φόρους. Η ανασφάλεια, η αβεβαιότητα και η οικονομική ασφυξία στην οποία έχει περιέλθει η αγορά και η χώρα μας έχει προκαλέσει φυγή καταθέσεων και επενδυτών και αύξηση των επισφαλών δανείων.
Επειδή όμως η χώρα δεν έχει χρόνο, ο λαός δεν αντέχει νέες επώδυνες δοκιμασίες και επειδή η ζωή όλων των Ελλήνων και Ελληνίδων δεν είναι θέμα μιας παράταξης ή ενός κόμματος, χρειάζεται συνεννόηση σε τρείς εθνικούς άξονες:
1. Για το δημοσιονομικό και τη διαχείρηση του χρέους ώστε να καταλήξουμε σε ένα δίκαιο και αναλόγικο φορολογικό σύστημα με εξάλειψη της φοροδιαφυγής
2. Για την παιδεία που θα δώσει τα απαραίτητα εφόδια και δεξιότητες στα παιδιά μας για να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του μέλλοντος
3. Για την ανάπτυξη που θα διασφαλίζει θέσεις εργασίας υψηλής προστιθέμενης αξίας και ένα βιώσιμο κοινωνικό κράτος
Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε σε εμάς και τα παιδιά μας ένα μέλλον ευημερίας και ασφάλειας.
Σας ευχαριστώ».
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!