«Δεν είναι δυνατό οι προφυλακισμένοι να έχουν λιγότερα δικαιώματα από τους καταδικασμένους σε ό,τι αφορά την υπό όρους απόλυση»
Αυτά τόνισε μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του στη Βουλή των Ελλήνων, ο Βουλευτής Τρικάλων της Ν.Δ. Ηλίας ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας στις 23-10-2013, με θέμα «Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Ηλεκτρονική επιτήρηση υπόδικων, κατάδικων και κρατούμενων σε άδεια» του Υπουργείου ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
Παραθέτουμε τα σημαντικότερα σημεία από την ομιλία του κ. ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗ.
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πιστεύω ότι το σημερινό νομοσχέδιο είναι από τα πιο σημαντικά που έχει φέρει η Κυβέρνηση σε αυτόν τον ενάμιση χρόνο της θητείας της, γιατί πραγματικά εισάγει καινοτόμες και πρωτοποριακές διατάξεις στο σωφρονιστικό μας σύστημα και στον τρόπο εν γένει απονομής της δικαιοσύνης.
Όλες και όλοι γνωρίζουμε ότι η κατάσταση στο σωφρονιστικό σύστημα δεν είναι ιδανική, αλλά όλοι γνωρίζουμε τις δυσκολίες που έχει η χώρα μας, μάλιστα σε τέτοιες στιγμές κρίσης, να μπορέσει να έχει τα καλύτερα σωφρονιστικά καταστήματα έτσι ώστε οι έγκλειστοι των σωφρονιστικών καταστημάτων πραγματικά να απολαμβάνουν τα στοιχειώδη δικαιώματα που είναι υποχρεωμένη μια ευνομούμενη πολιτεία να τους εξασφαλίσει.
Οι νομικοί μας -και εδώ και στο εξωτερικό- δεν έχουν καταλήξει ακόμα στο αν η ποινή είναι τιμωρία, αν έχει την έννοια του σωφρονισμού ή αν έχει την έννοια της αποφυγής τελέσεως νέων αδικημάτων. Σε κάθε περίπτωση, όλοι ομολογούμε ότι μόνο σωφρονισμός δεν γίνεται στα σωφρονιστικά καταστήματα, όχι μόνο της χώρας μας, αλλά σε όλο τον κόσμο. Κατ’ ευφημισμόν αποκαλούνται «σωφρονιστικά» καταστήματα.
Είναι γεγονός ότι υπάρχει υπερπληθυσμός εντός των σωφρονιστικών καταστημάτων. Γιατί υπάρχει υπερπληθυσμός; Η μια αιτία, κατά την άποψη όλων, είναι οι πολλές προφυλακίσεις. Περίπου το 1/3 του πληθυσμού είναι προφυλακισμένοι. Δεν είναι καταδικασμένοι. Είναι υπόδικοι. Αυτό είναι ένα τρωτό του δικονομικού μας συστήματος. Ίσως θα πρέπει όλοι μαζί να το δούμε καλοπροαίρετα. Να γίνει μια συζήτηση στις αρμόδιες Επιτροπές για να καταλήξουμε στο αν αυτό, το οποίο σήμερα επικρατεί, είναι το καλύτερο δυνατό. Πάντως ο αριθμός των προφυλακισμένων είναι πολύ μεγαλύτερος στη χώρα μας απ’ ό,τι στις άλλες χώρες. Και αυτό είναι ένα πρόβλημα.
Η δεύτερη αιτία που είναι μεγάλος ο πληθυσμός των σωφρονιστικών καταστημάτων των φυλακών είναι ότι περίπου το 40% αυτών που είναι μέσα είναι αλλοδαποί. Τι σημαίνει αυτό; Ότι έχουν μεγαλύτερη έφεση στην παραβατικότητα οι αλλοδαποί; Προφανώς όχι, αλλά γιατί πολλοί εξ αυτών έχουν λιγότερες οικονομικές δυνατότητες για να έχουν μία καλή νομική υποστήριξη. Σε κάθε περίπτωση είναι γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος είναι αλλοδαποί. Το θέμα εδώ είναι το πώς πρέπει να διαχειριστούμε αυτό το πρόβλημα. Γιατί είναι πρόβλημα. Δεν είναι απλώς ένα θέμα.
Κατά τη γνώμη μου, μία μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα μας είναι η ανάληψη της Προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πόσο μάλλον όταν ακολουθεί η Ιταλία που διαδέχεται την ελληνική Προεδρία.
Τι μπορεί να γίνει σ’ αυτό το διάστημα; Σ’ αυτό το διάστημα, θα μπορεί η Ελλάδα να επαναθέσει, για παράδειγμα, το θέμα της έκτισης των ποινών σε χώρες προέλευσης ή καταγωγής των μεταναστών, πόσο μάλλον όταν αυτές οι χώρες είναι χώρες υπό ένταξη, με ενταξιακό καθεστώς με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρόκειται για γειτονικές χώρες. Θα μπορούσε, λοιπόν, ένα μέρος του πληθυσμού, που είναι στις φυλακές, να πάει στις χώρες αυτές και να εκτίσει την ποινή του υπό την εποπτεία και την εγγύηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων. Προφανώς η Ελλάδα δεν μπορεί μόνη της να επιβάλει σ’ αυτές τις χώρες τέτοιες διμερείς συμφωνίες. Επειδή, όμως, δεν αντιμετωπίζει μόνο η Ελλάδα αυτό το πρόβλημα, αλλά το αντιμετωπίζουν πολλές ευρωπαϊκές χώρες, είναι σίγουρα μία ευκαιρία να τεθεί το θέμα σε επίπεδο κορυφής. Έτσι, οι χώρες προέλευσης ή καταγωγής των μεταναστών -όπως η Αλβανία και άλλες γειτονικές- αλλά και οι χώρες, που δεν είναι στην Ευρώπη, αλλά πρόκειται για χώρες εξαγωγής μεταναστών στην Ευρώπη, θα πρέπει να πιεστούν να υπογράψουν συμφωνίες. Και ίσως η Ευρώπη να μπορεί να χρηματοδοτήσει τέτοια προγράμματα, ώστε ένα μέρος των δαπανών που γίνονται στη χώρα μας ή στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να δοθεί σ’ αυτές τις χώρες, για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν την κράτηση αυτών των ατόμων, τα οποία έχουν παραβεί τους νόμους της χώρας μας, εντός των σωφρονιστικών καταστημάτων τους.
Ένας άλλος τρόπος: Πρέπει με συμφωνίες επανεισδοχής ένας μεγάλος πληθυσμός, που κρατείται στην Ελλάδα, να πάει πίσω στις χώρες του. Αυτοί είναι παράνομοι μετανάστες, αλλά έχουν και σχετική παραβατικότητα. Πάλι είναι ευκαιρία η ελληνική Προεδρία να θέσει αυτά τα ζητήματα, για να γίνει τέτοια συμφωνία με τις χώρες αυτές, κυρίως με την Τουρκία, αλλά και με το Πακιστάν, το Αφγανιστάν και τις άλλες χώρες που εξάγουν μετανάστες στην Ευρώπη και κυρίως στη χώρα μας.
Η τρίτη ευκαιρία που πρέπει να εκμεταλλευτεί η Ελληνική Προεδρία είναι η ενιαία διαχείριση των παράνομων μεταναστευτικών ροών. Αυτοί που έρχονται στην Ελλάδα δεν έρχονται για την Ελλάδα. Άρα, είναι μία ευκαιρία αυτό για το οποίο ανέλαβε ο Πρωθυπουργός την πρωτοβουλία και πήγε στη Μάλτα και στην Ιταλία να γίνει ευρωπαϊκό πρόβλημα.
Επειδή αυτοί δεν έρχονται μόνο για την Ελλάδα, αλλά η Ελλάδα έχει την τύχη ή την ατυχία να είναι η πύλη εισόδου αυτών των ανθρώπων προς την Ευρώπη, δεν πρέπει να καταντήσουμε εμείς αποθήκη λαθρομεταναστών που έχουν άλλες χώρες ως προορισμό, αλλά η διαχείριση αυτών των ροών πρέπει να γίνεται με βάση κάποια αντικειμενικά κριτήρια στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να δουν και οι Ευρωπαίοι ότι το πρόβλημα είναι ευρωπαϊκό και δεν είναι ελληνικό. Τότε, πραγματικά, θα σκύψουν πάνω στο πρόβλημα για να δώσουν λύσεις, ενώ μέχρι τώρα παρακολουθούν σαν απλοί θεατές και μας δίνουν και κάποια χρήματα εν είδει ευεργετήματος ή φιλοδωρήματος, για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το διογκωμένο πρόβλημα για τη χώρα μας.
Σε αυτό το νομοσχέδιο, θα πρέπει να βρούμε δύο ασφαλιστικές δικλείδες για αυτούς που φεύγουν με πενθήμερη άδεια. Για αυτούς δεν προβλέπεται «βραχιολάκι», δηλαδή τους δίνουμε πλήρη ελευθερία. Ίσως τεχνολογικά θα πρέπει να το εξετάσετε, να βρεθεί ένας τρόπος να υπαχθούν σε αυτήν τη ρύθμιση και αυτοί που κάνουν χρήση του ευεργετήματος των πενθήμερων αδειών.
Επίσης, θα πρέπει να βρούμε και κάποια ευνοϊκή ρύθμιση για τους υποδίκους, γιατί οι άλλοι είναι κατάδικοι και τους δίνουμε τη δυνατότητα να βγουν έξω με «βραχιολάκι». Τους υποδίκους, που δεν έχουν καταδικαστεί, τους έχουμε σε δυσχερέστερη μοίρα και θέση από τους καταδικασμένους. Θα πρέπει να το δούμε αυτό, κύριε Υπουργέ.
Σας συγχαίρω για αυτό το νομοθέτημα. Πραγματικά, είναι πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα, γι’ αυτό και το ψηφίζουμε.
Το link από το video της ομιλίας: http://www.youtube.com/watch?v=0N-6zuAEdMo