Στην εισήγησή της στο νομοσχέδιο «αναγκαίες ρυθμίσεις για την εναρμόνιση της Ελληνικής Νομοθεσίας με το νέο Κώδικα Αντιντόπιγκ του Παγκόσμιου Οργανισμού Αντιντόπιγκ και άλλες διατάξεις» η ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτα Δριτσέλη σημείωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί την πολιτική δύναμη που μάχεται σταθερά για την αποκατάσταση του αθλητισμού ως κοινωνικό αγαθό.
Με την νέα νομοθετική παρέμβαση της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού ενισχύεται το θεσμικό οπλοστάσιο της Πολιτείας για την θωράκιση του αθλητισμού ενάντια στην φαρμακοδιέγερση.
Στο πλαίσιο αυτό όπως σημειώνει στην τοποθέτησή της η Παναγιώτα Δριτσέλη:
– Εναρμονίζεται η ελληνική νομοθεσία με τον επικαιροποιημένο κώδικα αντιντόπινγκ της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Αντιντόπινγκ.
– Τίθεται ένα νέο πιο αυστηρό πλαίσιο σχετικά με τις κυρώσεις σε περιπτώσεις φαρμακοδιέγερσης. Στο κάδρο των ευθυνών μπαίνουν πλέον και οι αθλητικές ομοσπονδίες.
– Ισχυροποιείται το Εθνικό Συμβούλιο για την Καταπολέμηση του Ντόπινγκ και ταυτόχρονα διασφαλίζονται καλύτερα τα δικαιώματα των αθλητών.
– Προβλέπεται η άμεση άρση των επιβραβεύσεων για αθλητικές διακρίσεις σε όλους τους φορείς του αθλητισμού που εμπλέκονται σε υποθέσεις φαρμακοδιέγερσης.
Ταυτόχρονα με το νομοσχέδιο επιλύονται σημαντικά ζητήματα σχετικά με την αθλητική πολιτική της χώρας. Μεταξύ των θετικών διατάξεων του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται :
– Η καταγραφή όλων των αθλητικών φορέων στο ηλεκτρονικό μητρώο της ΓΓΑ. Τελειώνει έτσι η χρηματοδότηση σε σωματεία και ομοσπονδίες «σφραγίδες».
– Οι διατάξεις για την απρόσκοπτη πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία στους αθλητικούς χώρους.
– Τα θέματα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των διακριθέντων αθλητών.
– Η διοικητική αναδιάρθρωση κρίσιμων υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας :
Καλούμαστε να επεξεργαστούμε σήμερα μία πολύ σοβαρή νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης σχετικά με την καταπολέμηση της φαρμακοδιέγερσης στον αθλητισμό. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο το οποίο εκσυγχρονίζει το νομοθετικό πλαίσιο της χώρας μας στο θέμα αυτό και εναρμονίζει την εθνική μας νομοθεσία με τους επικαιροποιημένους κανόνες του Παγκοσμίου Οργανισμού Αντιντόπινγκ. Σε αυτή την κατεύθυνση, η Κυβέρνηση με το νομοσχέδιο αυτό συνεχίζει τις δυναμικές πρωτοβουλίες της στο ζήτημα της μάχης ενάντια στην φαρμακοδιέγερση, υλοποιώντας έτσι τις προγραμματικές μας δεσμεύσεις για κάθαρση στον αθλητισμό σε όλα τα επίπεδα.
Θα ήταν χρήσιμο να υπογραμμιστεί στο σημείο αυτό ότι ήδη η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού έχει παρέμβει ουσιαστικά στο θέμα της στήριξης της πρόληψης και της καταπολέμησης του ντόπινγκ στα πλαίσια του προϋπολογισμού. Βάση αυτής της προσπάθειας είναι η αποκατάσταση της χρηματοδότησης του ΕΣΚΑΝ, η οποία είχε καταβαραθρωθεί τα προηγούμενα χρόνια. Με την αύξηση των πόρων του ΕΣΚΑΝ μέσω του κρατικού προϋπολογισμού ενισχύεται το ελεγκτικό πλαίσιο ενάντια στην φαρμακοδιέγερση, ενώ παράλληλα αποκαθίσταται το κύρος και η αξιοπιστία του ελληνικού αθλητισμού.
Η ενσωμάτωση του επικαιροποιημένου κώδικα αντιντόπινγκ της WADA στην ελληνική νομοθεσία αποτελεί απαραίτητο βήμα για τον ελληνικό αθλητισμό και ιδιαίτερα για τον επαγγελματικό, ο οποίος έχει πληγεί στο παρελθόν από τα πολλά και σοβαρά κρούσματα φαρμακοδιέγερσης αθλητών. Το βασικό ζητούμενο στο πλαίσιο αυτό δεν είναι μόνο η αξιοπιστία των διοργανώσεων και το κύρος των αθλημάτων, αλλά κυρίως η προστασία της υγείας των αθλητών και η καταπολέμηση των δικτύων, τα οποία δηλητηριάζουν την αθλητική δραστηριότητα. Ιδιαίτερα σήμερα που σε διεθνές επίπεδο τα κρούσματα ντόπινγκ συγκλονίζουν τα περισσότερα αθλήματα, είναι απαραίτητο η χώρα μας να συμμετάσχει στον αγώνα ενάντια στο ντόπινγκ με όλα τα μέσα. Ο στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ένα υγιές αθλητικό πλαίσιο και την συμμετοχή καθαρών αθλητών σε όλες τις αθλητικές διοργανώσεις.
Η νομοθετική παρέμβαση που συζητάμε σήμερα ενσωματώνει ένα ισχυροποιημένο διεθνές πλέγμα προστασίας ενάντια στην φαρμακοδιέγερση στον αθλητισμό. Η συζήτηση γύρω από την αποτελεσματικότητα αυτής της παγκόσμιας προσπάθειας καθίσταται ιδιαίτερα επίκαιρη το διάστημα αυτό καθώς νέα κρούσματα έρχονται συνεχώς στην επικαιρότητα, τα οποία συγκλονίζουν την παγκόσμια αθλητική κοινότητα. Λίγους μήνες λοιπόν πριν από την διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων είναι απαραίτητο να συντονίσουμε όλες μας τις δυνάμεις για καθαρό αθλητισμό και για την προστασία της υγείας των αθλητών. Είναι σαφές ότι τα αίτια που γενούν το φαινόμενο της φαρμακοδιέγερσης συνδέονται με σύνθετους παράγοντες και ιδιαίτερα με την άκρατη εμπορευματοποίηση του αθλητισμού. Όμως δικό μας καθήκον είναι να ενισχύσουμε την Πολιτεία και τους θεσμούς του αθλητισμού έτσι ώστε να περιορίσουμε όσο μπορούμε τέτοια κρούσματα.
Σε σχέση με τις εισαγόμενες πρόνοιες του επικαιροποιημένου κώδικα αντιντόπινγκ της WADA, αυτές εδράζονται στο δίπολο αυστηροποίηση των ποινών, ισχυροποίηση της διαφάνειας και των μηχανισμών ελέγχου από την μία και εξασφάλιση της αναλογικότητας και των δικαιωμάτων των αθλητών από την άλλη. Στο πλαίσιο αυτό εισάγεται ένα θεσμικό πλέγμα αντιμετώπισης του φαινομένου της φαρμακοδιέγερσης, το οποίο εκτείνεται από την ισχυροποίηση των δομών και των μηχανισμών ελέγχου μέχρι την συμμετοχή στην ευθύνη όλων των θεσμικών παραγόντων του αθλητισμού, μεταξύ των οποίων και των αθλητικών ομοσπονδιών.
Βασική εξέλιξη στον επικαιροποιημένο κώδικα που εισάγουμε σήμερα είναι η αυστηροποίηση των ποινών. Η λογική της αποτροπής μέσω των πολυετών αποκλεισμών λειτουργεί ως μέσο αποθάρρυνσης της καταφυγής σε πρακτικές ουσιοδιέγερσης. Ταυτόχρονα, εισάγεται η λογική της συνυπευθυνότητας και των θεσμικών παραγόντων του αθλητισμού, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και οι αθλητικές ομοσπονδίες. Με τις διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου προβλέπεται ότι οι αθλητικές ομοσπονδίες δεν θα λαμβάνουν κρατική χρηματοδότηση σε περίπτωση κρουσμάτων φαρμακοδιέγερσης αθλητών τους, γεγονός που αυξάνει την συμμετοχή τους στην ευθύνη καταπολέμησης του φαινομένου.
Η θεσμική αρχιτεκτονική για την καταπολέμηση της φαρμακοδιέγερσης περιλαμβάνει ως βασικό της πυλώνα το Εθνικό Συμβούλιο Καταπολέμησης του Ντόπινγκ, ενώ ενεργοποιεί και τον Εθνικό Οργανισμό Καταπολέμησης του Ντόπινγκ. Βασικό θεσμό αποτελεί στο πλαίσιο αυτό η ανεξάρτητη πρωτοβάθμια πειθαρχική επιτροπή του ΕΣΚΑΝ. Με τον τρόπο αυτόν διαχωρίζεται η πρωτοβάθμια θεσμική διαδικασία από τις αθλητικές ομοσπονδίες, σύμφωνα με τους επικαιροποιημένους κανόνες της WADA. Η αλλαγή αυτή ισχυροποιεί την ανεξαρτησία των ελεγκτικών μηχανισμών και την αμεροληψία των αποφάσεων. Στην επιτροπή αυτή προβλέπεται να συμμετέχουν τρεις νομικοί, τρεις γιατροί και τρία μέλη της αθλητικής οικογένειας, τα οποία μπορεί να είναι πρώην αθλητές ή πρώην μέλη διοικήσεων αθλητικών φορέων. Δευτεροβάθμιο όργανο ορίζεται το Ανώτατο Συμβούλιο Επίλυσης Αθλητικών Διαφορών, ενώ προβλέπεται και η απευθείας εξέταση υποθέσεων και από το CAS, το διεθνές δηλαδή Αθλητικό Διαιτητικό Δικαστήριο. Σε όλο αυτό το πλαίσιο, με τις διατάξεις του κώδικα διασφαλίζονται οι αρχές της αναλογικότητας, της δίκαιης αντιμετώπισης και του σεβασμού των δικαιωμάτων των αθλητών. Ταυτόχρονα όμως εισάγονται και αυστηρές διατάξεις σχετικά με την αφαίρεση των προνομίων και από τους αθλητές και από τις ομάδες τους, αλλά και από τις ομοσπονδίες τους.
Σε ότι αφορά στα τεχνικά και ιατρικά μέσα εντοπισμού και καταπολέμησης της φαρμακοδιέγερσης, βασική καινοτομία του επικαιροποιημένου κώδικα είναι η χρήση του βιολογικού διαβατηρίου για κάθε αθλητή, πρακτική η οποία ήδη χρησιμοποιείται σε πολλά δημοφιλή αθλήματα. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να εντοπίζονται διακυμάνσεις στα αποτελέσματα εξετάσεων, οι οποίες ενδέχεται να οφείλονται σε πρακτικές φαρμακοδίεγερσης. Με όλα λοιπόν τα σύγχρονα μέσα στην διάθεση της Πολιτείας, η Κυβέρνηση θέτει ένα ισχυρό πλαίσιο για καθαρό αθλητισμό, για την προστασία της υγείας των αθλητών και για την ισχυροποίηση του κύρους των αθλημάτων.
Όλες αυτές οι παρεμβάσεις έρχονται να ολοκληρώσουν την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των πιο σύγχρονων διεθνών πρακτικών και να ισχυροποιήσουν την θέση του ελληνικού αθλητισμού στο διεθνές στερέωμα. Με την ολοκλήρωση της νομοθετικής αυτής διαδικασίας η χώρα μας είναι πλήρως εναρμονισμένη με την WADA και είμαστε βέβαιοι ότι η φετινή χρονιά, η οποία είναι ολυμπιακή χρονιά θα συνοδευτεί αποκλειστικά και μόνο από επιτυχίες για τον ελληνικό αθλητισμό.
Εκτός όμως από την εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με το διεθνές πλαίσιο ενάντια στην φαρμακοδιέγερση, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και μια σειρά από σημαντικές διατάξεις, οι οποίες αφορούν στην επίλυση εκκρεμοτήτων και στην ισχυροποίηση της διαφάνειας στην διοίκηση του αθλητισμού. Με τις διατάξεις του δευτέρου μέρους του σχεδίου νόμου ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν τους διακριθέντες αθλητές, θέματα εισαγωγής τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τακτοποιούνται επίσης γραφειοκρατικές εκκρεμότητες παλαιοτέρων ετών σχετικά με τις επιβραβεύσεις αθλητών και προπονητών οι οποίοι επέτυχαν σημαντικές αθλητικές διακρίσεις. Στο ίδιο πλαίσιο επιλύονται ζητήματα που αφορούν την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, το οργανόγραμμά της καθώς και τους εργαζόμενους σε αυτήν. Άξονες των παρεμβάσεων αυτών δεν είναι άλλοι από την αποτελεσματικότητα, την ορθολογική διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού και την διαφάνεια.
Ιδιαίτερα σε ότι αφορά το τελευταίο ζήτημα αξίζει να γίνει μια αναφορά στο άρθρο 24 του σχεδίου νόμου, με το οποίο δημιουργείται για πρώτη φορά ηλεκτρονικό μητρών αθλητικών φορέων, το οποίο θα τηρείται στην Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Με την δημιουργία του μητρώου αυτού θα είναι σε θέση η Πολιτεία να παρακολουθεί σταθερά όλες τις μεταβολές στις αθλητικές ομοσπονδίες και στα αθλητικά σωματεία, να έχει εικόνα σε σχέση με τα εγγεγραμμένα μέλη σε αυτά και να μπορεί να διατηρεί επικαιροποιημένη πληροφόρηση σε σχέση με όλα τα οικονομικά στοιχεία που αφορούν τους φορείς αυτούς. Με αυτό τον τρόπο αφήνουμε οριστικά πίσω μας τις πρακτικές αδιαφάνειας στην απόδοση της κρατικής χρηματοδότησης στον αθλητισμό. Πλέον οι διαδικασίες κατανομής της χρηματοδότησης γίνονται κρυστάλλινες, η διοίκηση γνωρίζει που πάει μέχρι και το τελευταίο ευρώ και με αυτή την διοικητική τομή επιλύεται ένα χρόνιο πρόβλημα του ελληνικού αθλητισμού, το οποίο δεν ήταν άλλο από την αδιαφάνεια στους αθλητικούς φορείς της χώρας.
Κλείνοντας, θα ήθελα να σταθώ και στα ζητήματα του τουρισμού που ρυθμίζονται με το παρόν νομοσχέδιο. Με τις εισαγόμενες διατάξεις δίδονται μια σειρά από παρατάσεις για την ολοκλήρωση των διαδικασιών αδειοδότησης των χιονοδρομικών κέντρων της χώρας καθώς και των κέντρων ιαματικού τουρισμού.
Αντίστοιχα ρυθμίζονται εκκρεμότητες σχετικά με την ολοκλήρωση της διαδικασίας καταγραφής της περιουσίας του πρώην ΟΤΕΚ, ενώ με στοχευμένες παρεμβάσεις ενισχύεται και η τουριστική προβολή της χώρας, ιδιαίτερα σε ότι αφορά το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης.
Όλα λοιπόν αυτά τα στοιχεία καθιστούν το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα ένα θετικό νομοσχέδιο, το οποίο συγκρούεται με παθογένειες και σπάει αγκυλώσεις που δηλητηριάζουν επί χρόνια τον ελληνικό αθλητισμό. Με το νομοσχέδιο αυτό η κυβέρνηση κάνει βήματα στην υλοποίηση των στόχων της για καθαρό αθλητισμό, για προστασία των αθλητών, για διαφάνεια, για αποτελεσματικότητα. Με την ίδια αποφασιστικότητα θα συνεχίσουμε, για να αφήσουμε πίσω μας όλες τις παθογένειες, οι οποίες έχουν οδηγήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό στην απαξίωση τις αθλητικές μας διοργανώσεις και ιδιαίτερα τα επαγγελματικά μας πρωταθλήματα.
Η αξιοπιστία στον αθλητισμό αποτελεί τον πρώτο στόχο για την επιστροφή των φιλάθλων στην αθλητική ζωή και σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε να νομοθετούμε με αποφασιστικότητα. Ταυτόχρονα, δεν σταματάμε την προσπάθεια μας για κάθαρση, για εξάλειψη της βίας, για καταπολέμηση της απάτης στον αθλητισμό. Σε όλα αυτά τα μέτωπα έχουμε μπροστά μας κρίσιμες μάχες τις οποίες θα δώσουμε με πείσμα και επιμονή. Το παρόν λοιπόν νομοσχέδιο ισχυροποιεί τον υγιή αθλητισμό και ενσωματώνει όλες τις διεθνείς εξελίξεις, ώστε η χώρα μας να συμμετάσχει στους Ολυμπιακούς Αγώνες με καθαρούς αθλητές και δυνατές ομάδες για να προσφέρει την χαρά της συμμετοχής και της διάκρισης σε όλο τον φίλαθλο κόσμο.