Παραθέτουμε τη χθεσινή ομιλία του Βουλευτή Τρικάλων της Ν.Δ., Ηλία Βλαχογιάννη, κατά την τοποθέτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων, με θέμα: «Κύρωση των Συμφωνιών Τροποποίησης των Συμβάσεων Παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων και ρύθμιση συναφών θεμάτων».
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα συζητούμε ένα από τα πιο κρίσιμα νομοσχέδια όχι μόνο αυτής της κοινοβουλευτικής περιόδου, αλλά των τελευταίων ετών. Οι τέσσερις μεγάλοι οδικοί άξονες όταν ολοκληρωθούν, θα αλλάξουν τη μορφή της χώρας μας. Περιοχές που μέχρι τώρα ήταν μειονεκτικές, θα αποκτήσουν σύγχρονους αυτοκινητόδρομους και οι ισορροπίες μέσα στην ηπειρωτική Ελλάδα θα αλλάξουν.
Ας μη γελιόμαστε, κάποιες πόλεις και κάποιες περιοχές αναπτύχθηκαν επειδή έτυχε να περάσουν από κει κάποιοι οδικοί άξονες, να γίνουν κάποια μεγάλα έργα. Όταν χαράζονταν η εθνική οδός Αθήνας-Θεσσαλονίκης, στη Θεσσαλία το μεγαλύτερο θέμα συζήτησης ήταν η χάραξη και από πού θα πάει. Εμείς οι δυτικοί υποστηρίζαμε τη κεντροβαρή χάραξη, δηλαδή να πάει Φάρσαλα-Λάρισα. Δυστυχώς, υπερίσχυσαν οι Βολιώτες και πήγε σχεδόν παραλιακά. Το αποτέλεσμα ήταν εμείς πάλι να είμαστε ριγμένοι. Δεν θα χρειαζόταν αυτοκινητόδρομος της Κεντρικής Ελλάδας εάν η χάραξη εκείνη τότε ήταν σωστή και όπως έπρεπε.
Το 2004 όταν εγώ ανέλαβα Νομάρχης και ο Μιχάλης Ταμήλος ανέλαβε Δήμαρχος Τρικκαίων, συγκαλέσαμε τους δημάρχους και τους νομάρχες από έντεκα Νομούς –Φωκίδα, Φθιώτιδα, Ευρυτανία, Καρδίτσα, Τρίκαλα, Γρεβενά, Φλώρινα, Καστοριά, Ιωάννινα- στα Τρίκαλα, για να ξεκινήσουμε και να δώσουμε ώθηση στο όνειρο της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος τον Ε-65.
Θα ήθελα να σας πω ότι αυτή η συνάντηση τότε προκάλεσε την έντονη οργή του τότε Υπουργού του κ. Σουφλιά –ο οποίος είναι φίλος μου, είναι Θεσσαλός και πραγματικά του οφείλουμε πολλά γι’ αυτό το έργο- γιατί θεώρησε ότι κατά κάποιον τρόπο επεμβαίνουμε άκομψα στο κυβερνητικό έργο. Σε κάθε περίπτωση, από τότε δρομολογήθηκε η κατασκευή του Ε-65 και γι’ αυτό εμείς έχουμε μια ιδιαίτερη ευαισθησία κι εγώ και ο κ. Ταμήλος αγωνιστήκαμε πολύ γι’ αυτό το έργο, αλλά και όλοι οι κάτοικοι της Κεντρικής Ελλάδος.
Με αυτή τη σύμβαση σήμερα που συζητάμε, δυστυχώς, το θέμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας δεν επιλύεται κατά τον καλύτερο τρόπο. Όταν σταμάτησαν τα έργα το 2010, ποτέ δεν καταλάβαμε οι περισσότεροι από μας γιατί σταμάτησαν. Επίσης, δεν καταλάβαμε με ποίου ευθύνη σταμάτησαν. Ακόμα δεν έχουμε καταλάβει αν οι υπεύθυνοι που σταμάτησαν τότε τα έργα –εντός εισαγωγικών- «πλήρωσαν» αυτό που τους αναλογούσε ή όχι.
Είπαν πολλοί συνάδελφοι εδώ πέρα ότι πάλι αυτοί που έφταιγαν, αυτοί παίρνουν τα έργα. Όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από την άλλη ξέρουμε ότι αν ερχόμασταν σε μια συμφωνία με τους συγκεκριμένους παραχωρησιούχους, το έργο δεν θα προχωρούσε, θα πήγαινε τουλάχιστον δέκα χρόνια πίσω. Άρα, έγινε ένας αναγκαίος συμβιβασμός.
Εγώ πιστεύω ότι έγινε ένας έντιμος, αναγκαίος συμβιβασμός για να προχωρήσουν τα μεγάλα έργα γιατί οποιοσδήποτε βρίσκονταν στη θέση της Κυβέρνησης και στη θέση του Υπουργού, αν δεν προχωρούσαν τα έργα, θα του φόρτωναν την ευθύνη ότι δεν προχωράνε τα έργα, ενώ τώρα που προχωράνε, του φορτώνουν ευθύνη ότι προχωράνε με παραχωρήσεις πολύ ευνοϊκές για τους παραχωρησιούχους και τους εργολάβους.
Ο Ντενγκ Χσιάο Πινγκ έλεγε «άσπρη γάτα, μαύρη γάτα, αρκεί να πιάνει ποντίκια». Εμάς μας ενδιαφέρει τώρα να γίνει ο δρόμος.
Εδώ, έχουμε ένα εύλογο ερώτημα και μια εύλογη απαίτηση, κύριε Υπουργέ. Ο αυτοκινητόδρομος κεντρικής Ελλάδος γίνεται κουτσουρεμένος. Πολλοί κακοπροαίρετοι λένε ότι κάνουμε το «ψαχνό», το εύκολο τμήμα, το τμήμα που είναι εύκολο κατασκευαστικά κι αφήνουμε τα δύσκολα.
Εγώ δεν συμμερίζομαι αυτές τις αιτιάσεις που ακούστηκαν. Ούτε όμως συμμερίζομαι απόλυτα αυτά τα οποία γράφουμε στην Αιτιολογική Έκθεση ότι δεν υπήρχε ωριμότητα στα υπόλοιπα τμήματα και για αυτό δεν προχώρησαν. Ένας από τους λόγους ήταν ότι δεν υπήρχε ωριμότητα.
Πέραν των άλλων λόγων, λέτε μέσα ότι λόγω προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, των περιβαλλοντικών οργανώσεων δεν υπήρχε ωριμότητα στο τμήμα Τρίκαλα μέχρι Γρεβενά και Γρεβενά-Κόμβος Εγνατίας. Αυτό δεν είναι αληθές. Το τμήμα Τρίκαλα-Καλαμπάκα έχει πλήρη ωριμότητα. Παρόλα αυτά δεν περιλαμβάνεται. Το κόστος είναι μικρό. Ένα τμήμα είκοσι πέντε χιλιομέτρων θα μπορούσε κάλλιστα να κατασκευαστεί. Ξέρουμε ότι τα Μετέωρα και η Ολυμπία είναι οι δύο προορισμοί που έχουν πάνω από ένα εκατομμύριο επισκέπτες ετησίως.
Αν έπρεπε επομένως να δώσουμε μια προτεραιότητα σε οδικούς άξονες, τα τμήματα μέχρι Μετέωρα και μέχρι Ολυμπία θα έπρεπε να είναι στην πρώτη προτεραιότητα. Εδώ, δεν το βλέπουμε.
Επίσης, δεν μας καλύπτει η διαβεβαίωση –όχι η δική σας- της Κυβέρνησης –έτσι νομίζω λέει σε ένα σημείο- ότι το αργότερο τρία έτη μετά την ολοκλήρωση της περιόδου μελετών κατασκευών για την περίπτωση του έργου της κεντρικής Ελλάδος -εντός αυτής της περιόδου- το δημόσιο δύναται να απαιτήσει την κατασκευή υπό τους όρους κτλ και την εξασφάλιση της χρηματοδότησης. Αυτή είναι μια αίολη δέσμευση.
Εμείς θέλουμε ξεκάθαρη δέσμευση από την Κυβέρνηση ότι αυτό το έργο θα ολοκληρωθεί στο σύνολό του, ότι το έργο ξεκινάει από Λαμία και καταλήγει στην Παναγιά Τρικάλων, στη συμβολή με την Εγνατία και ότι είναι έργο πρώτης προτεραιότητας για την Κυβέρνηση.
Τέτοια δέσμευση πιστεύω ότι έχετε κάνει για το τμήμα μέχρι την Ολυμπία. Δεν έχετε κάνει τέτοια δέσμευση για αυτό το τμήμα του αυτοκινητόδρομου κεντρικής Ελλάδος.
Είμαστε πάρα πολύ ευαίσθητοι σε αυτόν τον τομέα, γιατί αισθανόμαστε μια ζωή να είμαστε παρατημένοι, κάπου εκεί στην κεντρική Ελλάδα που μόνο κεντρική δεν είμαστε. Είμαστε «έκκεντρη Ελλάδα», που δεν επικοινωνεί με τους γειτονικούς νομούς.
Θέλω, κύριε Υπουργέ, να ξεκαθαρίσετε στο Κοινοβούλιο ότι η βούληση και η δέσμευση της Κυβέρνησης είναι να κατασκευαστεί πλήρως με οποιονδήποτε τρόπο, είτε σαν δημόσιο έργο είτε σαν έργο συνέχεια παραχώρησης προς τους παραχωρησιούχους.
Επίσης, δεν μας καλύπτει αυτό που λέτε στο άρθρο 83, ότι το δημόσιο δικαιούται να εξαιρέσει από το έργο με υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί το αργότερο τρία έτη μετά την έκδοση κτλ. το αναβαλλόμενο τμήμα ή οποιοδήποτε υποτμήμα αυτού. Δεν μας καλύπτει αυτό. Αυτήν τη δυνατότητα, αυτό το δικαίωμα δεν μπορεί να το εξουσιοδοτήσει η Βουλή στον Υπουργό, γιατί δεν ξέρουμε ποιος θα είναι τότε Υπουργός και τι βούληση θα έχει.
Η Βουλή πρέπει να έχει το δικαίωμα κάθε φορά να αποφασίσει εάν ένα έργο θα απενταχθεί ή όχι ή αν θα προχωρήσει και με ποια διαδικασία.
Κύριε Υπουργέ, θέλω να το δείτε αυτό για να μας διευκολύνετε. Αλλιώς, για αυτά τα δύο σημεία που είπατε διατηρώ μεγάλη επιφύλαξη για το αν θα τα ψηφίσω.
ΜΠΟΡΕΙΤΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΤΕ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ κ. ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗ, ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ:
http://www.youtube.com/watch?v=Asakdlvonvk&feature=youtu.be
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!