Λάβαμε και δημοσιεύουμε τις απόψεις της Γιάννας Τσουρβάκα-Τσάτσου, ιδιοκτήτριας κάμπινγκ και Ενοικιαζομένων Δωματίων, σχετικά με τα όσα αναφέρονται στο υπ αριθ. 289/4-2-2014 έγγραφο της 19ης ΕΒΑ Τρικάλων.
Οι απόψεις της έχουν ως εξής:
Στο παραπάνω έγγραφο της 19ης ΕΒΑ Τρικάλων, τόσο στο θέμα όσο και στο κυρίως κείμενο ζητούνται απόψεις για την προστασία του Αρχαιολογικού χώρου των Μετεώρων , χωρίς να ξεχωρίζει την Α΄ και Β΄ ζώνη, αλλά και με τον ίδιο τρόπο συνολικά.
Επιπλέον ο αναγνώστης του εγγράφου καταλαβαίνει ότι, στην παράγραφο 1,ενότητα Α ,αναφέρεται ότι σύμφωνα με την Υ.Α.10977/16-5-1967(ΦΕΚ 352/Β/31-5-1967) και ο πέριξ των μονών οικισμός Καστρακίου κηρύχθηκε Ιστορικό διατηρητέο μνημείο και τόπος παρουσιάζων φυσικό κάλλος και ενδιαφέρων από απόψεως αρχιτεκτονικής και ιστορικής. Άρα εδώ επιτέλους αποδεικνύεται ότι ενώ υπήρχαν οι κατευθυντήριες γραμμές για την προστασία του «οικουμενικού κληροδοτήματος» εντούτοις με την πάροδο του χρόνου, το Καστράκι και η Καλαμπάκα «ακρωτηριάστηκαν» από τα πιο βασικά πολιτιστικά τους στοιχεία με αποτέλεσμα την σημερινή «ερμαφρόδιτη» εικόνα. Για το αποτέλεσμα αυτό βέβαια δεν βαρύνεται τόσο ο πολίτης της περιοχής, όσο οι κατέχοντες την εξουσία, αιρετοί και Διοίκηση , οι οποίοι ήταν κατά τον νόμο υπεύθυνοι για την εφαρμογή όλων αυτών που αναφέρονται στην παραπάνω παράγραφο. ΄Ενα παράδειγμα είναι και όταν δεν τηρήθηκαν από την αιρετή εξουσία και την Διοίκηση το 2003 τα παραπάνω για την ανάπλαση της πλατείας Καστρακίου. Αναγκάστηκαν να εφαρμοσθούν μόνον κατόπιν της πίεσης των πολιτών και με μεγάλο αγώνα.
Άρα σημαντικό βήμα για την εφαρμογή της παραπάνω νομοθεσίας και την προστασία μιας τόσο σημαντικής περιοχής είναι ,η Υ.Α. να «απλοποιήσει» τον τρόπο απονομής ευθυνών σε όλους τους εμπλεκόμενους, όταν εξαιτίας τους δεν υπάρχει η αρχή της Νομιμότητας.
Στην παράγραφο 6 του παραπάνω εγγράφου αναφέρονται οι :α) Υ.Α. ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Β1/Φ32/70206/3687/29-8-05 (ΦΕΚ 1275/Β/12-9-05 και β) Υ.Α.ΥΠΑΙΘΠΑ/ΓΓΠ/ΓΔΑΠΚ/ΔΒΜΑ/ΤΑΧΜΑΕ/86695/20638/2984/313/20-8-2012, που αφορούν την αναριοθέτηση του αρχαιολογικού χώρου.
Η πραγματικότητα είναι ότι μεγάλο μέρος αυτών των χώρων κατοικούνται, και εκτός των κατοικιών υπάρχουν και επιχειρήσεις που έχουν επενδύσει εδώ. Ρητά επίσης αναφέρεται και στην παράγραφο 3 ,της ενότητας Α, ότι ενώ ορίσθηκε ζώνη προστασίας Β΄ με την υπ αριθ. Υ.Α. ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Β1/Φ32/17267/512/4-4-1996 εντούτοις δεν έχει ακόμα δημοσιευθεί στην εφημερίδα της Κυβέρνησης. Επομένως οι χρήσεις γης εδώ είναι δυσδιάκριτες. ΄Αλλωστε και το ίδιο το έγγραφο αναφέρει στην ενότητα Β ότι οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις είναι γενικές και δεν προσδιορίζουν με πληρότητα το σύνολο των δραστηριοτήτων και δράσεων που ασκούνται εντός του Αρχαιολογικού χώρου των Μετεώρων. ΄Αρα εμμέσως πλην σαφώς και ο αρχαιολογικός Νόμος του 2002 είναι εν μέρει ασαφής ως προς την προστασία.
Θα συμπλήρωνα εδώ ότι και η μελέτη χωροταξικού σχεδιασμού του Δήμου Καλαμπάκας έρχεται σε αντίθεση με την προστασία του αρχαιολογικού χώρου αφού στις συγκεκριμένες περιοχές προτείνει Ζώνη τόνωσης γεωργικής παραγωγής – διασύνδεσης με τη ζωική παραγωγή και χρήσεις γης που ορίζονται σύμφωνα με τα άρθρα 1, 5 και 7 του Π.. της 2332/633387 (ΦΕΚ 166 Α),γιατί δράση και δραστηριότητα δεν είναι μόνο τα χόμπι ,ο αθλητισμός κλπ είναι και η καθημερινότητά μας.
Επομένως είναι απόλυτη λειτουργική ανάγκη να ξεκαθαρισθούν με
Υπουργική απόφαση οι δράσεις και δραστηριότητες και χρήσεις γης όσον αφορά την ζώνη Β΄ και που αναφέρονται στο παραπάνω έγγραφο της 19ης ΕΒΑ Τρικάλων .
Επίσης στην παραπάνω Β ζώνη υπάρχει πάντα ανάγκη ανακατασκευών, επιδιορθώσεων και γενικά εργασιών πολεοδομικής φύσεως που αφορούν τις ήδη υπάρχουσες οικοδομές και εγκ/σεις. Δυστυχώς με την υπ αριθ. ΥΑ/ΥΠΠΟ/ΔΟΕΠΥ/ΤΟΠΥΝΣ/ 15/3696/20-1-2004 είναι δυσδιάκριτες οι αρμοδιότητες της τοπικής Διοίκησης ,τουλάχιστον αυτό έχουμε εισπράξει εμείς οι πολίτες, με αποτέλεσμα η κατά το δοκούν κρίση της Διοίκησης να ταλαιπωρεί πολίτες και για απλές κατασκευές.
Η Υ.Α. θα μπορούσε να συγκεκριμενοποιήσει αυτές τις αρμοδιότητες έτσι ώστε να μην ταλαιπωρείται άδικα ο κάτοικος του χώρου αυτού όταν μάλιστα ο χρόνος αυτός είναι σημαντικός ειδικά για την λειτουργία επιχειρήσεων αλλά και των αναγκών της κοινωνίας.
Στο εν λόγω έγγραφο επίσης και στο υπ αριθ.4. άλλες δραστηριότητες προτείνεται δ)η μη εγκατάσταση οργανωμένης κατασκήνωσης.
Επειδή οι επιχειρήσεις κάμπινγκ είναι «Οργανωμένες κατασκηνώσεις» και για να μην υπάρχει παρανόηση να ξεκαθαριστεί τι εννοείται με την φράση αυτή και σε ποια ζώνη προτείνεται να απαγορεύεται. Και επειδή ο αναγνώστης του παραπάνω εγγράφου δεν μπορεί να αποσαφηνίσει πλήρως σε ποιες ζώνες είναι οι προτεινόμενες απαγορεύσεις ,είναι ζωτικής σημασίας να διευκρινισθεί τώρα.
Υπάρχουν ήθη και έθιμα στην περιοχή που εκτελούνται μέσα στον Ιερό χώρο των Μετεώρων που με την μακροχρόνια, ομοιόμορφη και συνειδητή συμπεριφορά των κατοίκων της περιοχής, έχουν εδραιώσει κανόνα δικαίου. Είναι αναρριχήσεις που γίνονται σε βράχους και ασκητήρια των Μετεώρων, είναι πανηγυρικές εκδηλώσεις σε συνδυασμό με τον εορτασμό μνήμης αγίων της εκκλησίας μας. Είναι η παράδοσή μας ,η ιστορία μας.
Άρα υπάρχουν δράσεις-δραστηριότητες που η Υ.Α. πρέπει να καθορίζει ολοκάθαρα την συνέχισή τους, διότι η προστασία δεν αφορά μόνο τους φυσικού σχηματισμούς αλλά και το πνεύμα και την ιστορία μιας περιοχής.
Σήμερα κατορθώσαμε και «ταυτίσαμε» τον ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ με τον ΤΟΥΡΙΣΜΟ. Κάποιοι ξεκίνησαν τον ΤΟΥΡΙΣΜΟ «τυχαία» μόνο με το σουβλάκι και το καμάκι αγνοώντας ότι το μνημείο αυτό που εκ των πραγμάτων υφίσταται με την γέννησή μας , θα έπρεπε να περνά στην «κυριότητά μας» και με πνευματική εκπαίδευση. Κάποιοι στη συνέχεια το διαχειρίστηκαν με την ίδια φιλοσοφία ,που αν και τους δόθηκαν αρμοδιότητες σε αιρετά αξιώματα, αποκλειστικά υπεύθυνα, για τον τρόπο άσκησης εξουσίας και ανάπτυξης της περιοχής , ασχέτως γνώσεων, για πολλά χρόνια το κατέστησαν σημείο τριβής και αυτοσχεδιασμών είτε λόγω οικονομικών συμφερόντων, είτε ψηφοθηρίας, είτε λόγω ανικανότητας .
Σήμερα μέσα σ αυτή την λαίλαπα που στο διάβα της σαρώνει τα πάντα και η κρίση των αξιών έχει «διαιρέσει» και την τοπική κοινωνία, πάλι «στο και πέντε» ζητάμε από την «διαιρεμένη» τοπική κοινωνία να διακρίνει τα όρια.
Πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι, σήμερα την Τουριστική οικονομία δεν την τροφοδοτεί πλέον το σουβλάκι και το καμάκι. Ο ανθρώπινος νους πάντα θα εφευρίσκει νέους τρόπους επιβίωσης που πολλοί από αυτούς θα έχουν και «βουλιμικές τάσεις». Πάντα το ερώτημα θα είναι ποιος μπορεί να βάλει φρένο στην «ΒΟΥΛΙΜΙΑ». Μέχρι σήμερα τα περισσότερα πλεονεκτήματα τα έχει η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ και όχι η ΔΗΜΑΓΩΓΙΑ. Επομένως οι Ι. Μονές, που είναι ενεργό(ζωντανό) Μνημείο, που κατά την άποψή μου, είναι μέγα λάθος ότι μερικοί το θέλουν «ΜΟΥΣΕΙΟ» , έχουν λόγο σε μία Δημοκρατία.
Επομένως ένας Δήμος που βρίσκεται σε ένα τέτοιο «Παγκόσμιο Κληροδότημα», και γνωρίζοντας τα λάθη του παρελθόντος και τις συνέπειες του «Διαίρει και βασίλευε», θα πρέπει να προτείνει ειδική επιτροπή με την συμμετοχή και των Ι.Μ.Μετεώρων και της Ι.Μητρόπολης.
Άλλωστε δράσεις και δραστηριότητες πάντα θα υπάρχουν και πάντα θα εφευρίσκονται. Με τον διάλογο ,την καλή πρόθεση και την πνευματική υποδομή η καθημερινότητα μας μπορεί να βελτιώνεται και να διορθώνεται.
Εκείνο που δεν μπορεί να βελτιωθεί και να διορθωθεί είναι η Ανατίναξη του Ιστορικού Μνημείου στο Αφγανιστάν με τους Ταλιμπάν.-
Γιάννα Τσουρβάκα-Τσάτσου
ιδιοκτήτρια κάμπινγκ και Ενοικιαζομένων Δωματίων
κάτοικος Καστρακίου